tisdag 29 september 2009

FAQs


Okej, eftersom en del frågor frågas gång på gång av flera olika
så tänkte jag göra ett så kallat FAQ-inlägg med de plus svar.
Så läs gärna här innan du frågar något sötnosen !! ^^
(Kan fyllas på när det behövs)

Det Kreativa. (Foto, Photoshop osv)

Har du gått några kurser?
Nej. Jag har inte gått några kurser eller läst några böcker om att fotografera
eller inom photoshop. Jag är självlärd inom allt. Gillar inte tutorials nämligen.
Övning ger färdighet något enormt inom det mesta så är bara att prova på.
Var inte rädd att prova nya saker. Du lär dig trots allt av dina misstag.

Vad för kamera fotar du med?
Just nu är det mest pappas kamera som är en Canon Powershot SX10 IS.

Tagen med Canon Powershot SX10 IS

Det är en kompaktkamera, eller hybridkamera som det också heter.
Men har även min egna som är en Kodak EasyShare V1003.

Tagen med Kodak EasyShare V1003

Har du något album online där dina foton finns?
Jag använder mig mest av Flickr nu för tiden. Hade devianART förr.
Där laddar jag även upp photoshop skapelser ibland.

Vad använder du för photoshop?
Jag använder mig av Adobe Photoshop Elements 2.0.
Och ja, det är en väldigt gammal version haha.
Men jag föredrar det framför tex Photoshop CS.
Edit (15 Dec 2009):
Jag har ändrat bana om åsikter :)
Jag använder nu mera Adobe Photoshop CS 2 som följde med nya datorn.


Personliga Delen

Varför kallas du för Kitten?
Det började med att min vän i Skottland, Raivynn, gav mig smeknamnet
sedan så spred det sig och helt plötsligt kallade folk mig det i vardagen också.
Slutade med att lärarna på Nyköpings folkhögskola kallade mig för det också.
Det blev Kitten istället för Cat osv för att jag är väldigt liten haha.
Sen jobbade jag förr på katthem och jag är tokig i katter.

Varför gick du inte i gymnasiet?
För att jag var sjukskriven. Jag försökte 3 gånger och blev sjukskriven varje gång.
Så jag är väldigt glad att jag har chansen att plugga nu istället, väldigt väldigt glad.

Har du verkligen träffat James Marsters?!
Japp. Lyckligaste dagen i mitt liv faktiskt :)


Vem färgar och klipper ditt hår? Gör du det själv?
För det första så skulle min syster massmörda mig om jag gjorde sånt själv haha.
Min syster Malin har sedan jag gick i 6:an klippt och färgat mitt hår. Till och med
innan hon blev frisör med andra ord. Idag är hon utbildad frisör och egen företagare
så jag får mitt hår fixat där. Vi håller just nu på att spara ut mitt hår dock hehe.
Bor du i Nyköping och vill bli nöjd med klippningen så gå till Malin på Stil !!


Hur kan du hålla dig så jäkla smal? Hur mycket väger du?
Det är ju inte frivilligt kan jag ju säga.
Jag har en väldigt hög ämnesomsättning som gör att min kropp bränner
maten osv alldeles för fort. Det har varit mycket värre än vad det är idag.
När jag t.ex sitter ner så bränner min kropp energi som att jag går lång-promenad.
Det höll på att döda mig för ett par år sedan när det var som värst. Så det är inget
du ska vara avundsjuk på överhuvudtaget (!) för det är inte roligt kan jag säga er.

Jag väger för det mesta runt 45 kg. Vilket gör mig underviktig men det är om jag
går ner till under 40 kg (igen) jag ska kontakta läkare direkt. Då är det farligt.

Depressionen

Hur länge har du lidit av depression?
Typ hela mitt liv. Men började visas ännu mer när jag kom in i tonåren.
Hoppades på att det bara var en så kallad tonårsdepression men icke sa nicke.

Hur kan du kämpa på som du gör?
Idag är det mer eller mindre en del av mitt liv. Det är vad det är liksom.
Jag går i regelbunden terapi och jag lär mig nya sätt att hantera det varje dag.
Det är ett krig i mitt liv jag vägrar att förlora. Jag vägrar att ge upp !!
Jag har för många i mitt liv som skulle bli förtvivlade, jag vill inte lämna dom.
Har jag tider i mitt liv jag känner för ge upp...ja då lever jag för min syster.

Skär du dig?
Jag får den här frågan ofta men jag brukar inte publicera dom någonstans.
Jag skär mig inte men jag brukade göra det.
Det är inget jag är stolt över och jag hatar mina ärr jag har på benet än idag.
Det är svårt att sluta om det har pågått länge för det är som ett beroende.
Det ersätter den inre smärtan man inte orkar med men tro mig;
Det är INTE värt det.
Sluta om du gör det, ta hjälp att sluta om det behövs. Snälla sluta bara.

Hur kan du prata så öppet om det?
Som jag skrev tidigare så är detta en del av mitt liv.
Det är min vardag och jag är van vid det nu för tiden.
Sen är det också den delen att jag vill hjälpa andra som går igenom liknande
för jag vet hur man kan känna sig så ensam med det ibland. Att ingen förstår.
Varför inte ta allt det här dåliga och vända det till något bra?
Genom att hjälpa andra. Det är vad jag gör av det.
Sen är det bra att skriva av sig, är ju min blogg trots allt.
Dessutom så är jag väldigt personligen med det ändå, mycket som hålls "utanför".

Kaninen Stampe

Vad är Stampe för ras egentligen?
Ja du, det undrar jag med. Uppfödaren sa lejonhuvad till 100 % men som
det syns på honom är det nog inte helt 100 % hehe. Men spelar ingen roll.
Ingen stamtavla = inte renrasig oavsett. Så är det i djurvärlden vett ni.
Jag älskar honom lika mycket vad det än är i honom.

Hur länge har du haft Stampe?
Okej, för det första så är Stampe egentligen mamma kanin.
Bara att han valde mig och det blev jag som tar hand om det mesta med honom.

Vi fick hem honom den 20 augusti 2008. Då var han 13 veckor & så liten.

Hur gammal är Stampe?
Stampe är född 21 maj 2008.

Vad är det för färg på hans päls?
Stampes färg kallas för chinchilla om jag inte har helt fel.

Är Stampe din första kanin?
Japp. Mamma har haft kanin förr men jag var inte med då.
Det komiska i all Stampe-drama är att jag var livrädd för kaniner innan honom.
Min första kommentar när mamma sa att hon skulle köpa kanin var;
"Ja du, då flyttar jag!!" med panik i rösten.
Men min kanin-rädsla är fortfarande kvar med andra kaniner.

Hur många timmar spenderar du per dag med honom?
Är vi ensamma hemma så är det typ dygnet runt mer eller mindre.
Annars så är jag väl med honom minst ca 6 timmar varje dag.

Hur bortskämd är din kanin egentligen?!
Från en skala ifrån 1-10 menar du eller?
Ja du, då ligger han nog fan på minst 20 allstå o.0

Han är min bebis. Du skämmer bort din katt eller hund. Jag skämmer bort kaninen.
Han är egen säng, handduk som han ser som sin filt, gosedjur, 2 ton pinnar, godis...
Han hade bollar att leka med som bebis men tröttna på dom fort. Nu leker han race
med mamma, mig med andra ord, varje dag. Han ska kela minst 1 timme innan han
hoppar in i buren för natten och kvällsmat. Sen är det ju tiggandet vid bordet...
Egen hylla i köket där han sover när sängen inte duger...glömde jag något?
Hm, ja han är väldigt bortskämd :)


Gratis5.se
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: